کد مطلب:301496 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

مهریه حضرت زهراء در آسمان


8- به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم گفته شد: ما فهمیدیم كه مهریه زهراء در روز زمین چه قدر است بفرمائید مهریه اش در آسمان چه اندازه می باشد؟ حضرت فرمود: از چیزی كه مفید به حال تو است بپرس و از آن چه كه فایده ای به حالت ندارد سوال مكن، راوی عرض كرد یا رسول الله این از جمله مسائلی است كه برای ما اهمیت دارد، فرمود: مهریه اش در آسمان خمس زمین است، هر كس بر روز زمین راه رود و نسبت به او فرزندانش كینه داشته باشد تا روز قیامت به صورت حرام بر آن راه رفته است. [1] .

9- امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند مهریه حضرت فاطمه را یك چهارم دنیا قرار داد، دنیا از آن حضرت است مهریه اش بهشت و دوزخ است كه دوستانش را به بهشت و دشمنانش را به جهنم می برد. [2] .

10- در ضمن حدیث از رسول خدا صلی الله علیه نقل شده است كه آن حضرت فرمود: خداوند طوبی را در مهریه فاطمه قرار داد بنابراین طوبی درختی است كه در خانه علی علیه السلام قرار دارد.

11- در روایت آمده هنگامی كه حضرت فاطمه شنید كه پدرش او را به همسری علی درآورده است و فقط چند درهم مهر او قرار داده، گفت:


ای رسول خدا، دختران مردم معمولی نیز با چند درهم ازدواج می كنند پس بین من و آنها هیچ فرقی نیست؟، از تو می خواهم این چند درهم را برگردانی و از خداوند متعال بخواهی كه مهریه مرا شفاعت گنهكاران امت تو قرار دهد، جبرئیل نازل شد و قطعه ای از ابریشم آورد كه در آن نوشته شده بود: «خداوند مهر فاطمه زهراء را شفاعت گنهكاران امت پدرش قرار داده است.»

آن حضرت به هنگام احتضار و رحلت از دنیا وصیت فرمود كه آن نوشته را زیر كفن،روی سینه اش بگذارند آن پارچه گذاشته شد، حضرت فرمود هنگامی كه روز قیامت سر از قبر برآورم این نوشته را به دست گرفته و درباه گنهكاران امت پدرم شفاعت می كنم.

نسفی گوید: حضرت فاطمه علیهاالسلام از حضرت رسول درخواست كرد كه صداق او شفاعت امت آن حضت در روز قیامت باشد، هنگامی كه بر روی پل صراط قرار گیرد صداقش را مطالبه می كند. [3] .

12- در حدیثی از رسول خدا نقل شده كه خطابه به حسنین می فرمود: شما دو نفر امام هستید و شفاعت به مادر شما تعلق دارد. [4] .

13- از عتبه بن ازهری از حیی بن عقیل روایت شده كه گوید: از علی علیه السلام شنیدم كه می فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند به من دستور داد كه فاطمه را به همسری تو درآورم و چون خمس و یا ربع دنیا (تردید از عتبه است) از او باشد، بنابراین هر كس بر روی زمین راه رود و بغض و كینه تو را در دنیا داشته باشد دنیا بر او حرام و راه رفتنش بر روی زمین نیز حرام می باشد. [5] .


14- در ضمن خبری طولانی از حضرت باقر علیه السلام روایت شده است- كه خداوند فرمود- مهریه حضرت زهراء از علی علیه السلام خمس زمین و ثلث بهشت قرار داده شده است و در روی زمین چهار نهر برای او قرار دادم: فرات، نیل (مصر) و نهروان و نهر بلخ، تو ای محمد او را به پانصد درهم- به ازدواج علی علیه السلام درآور- كه در میان امت تو سنت شود. [6] .


[1] سيد هاشم بحراني (ره)، معالم الزلفي /397.

[2] احقاق الحق 10/ 367.

[3] كشف الغمه 1/ 507.

[4] «موده القربي» تاليف سيد علي همداني به نقل از پاورقي احقاق الحق 10/ 368.

[5] «كشف الغمه» 1/ 471، در بعضي از نسخه ها آمده است، «كينه او را» داشته باشد و اين مناسب تر است.

[6] بحارالانوار، 43/ 113.